سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چهار تبیین از روز جهانی قدس

 

یوم القدس العالمی

تبیین اول: تبیین مناسب غافلان

مبتنی بر روایت رسول اکرم: من سمع منادیاً ینادى یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

آزار و جنایات وارده بر مسلمین در اقصای عالم برجسته و نمایان کنیم تا سایر مسلمین در اقصای عالم این ندا را شنیده و به اطاعت از گفتار رسول خدا به پا خیزیم؛ این تبیین برای اطلاع رسانی اولیه مناسب است تا مسلمین بی اطلاع، مطلع شده و برای یاری به پا خیزند.

به نظرم این تبیین مناسب است برای جوامع اسلامی غافل و قیام نکرده بر ظلم، مانند ایران پیش از انقلاب، یا جوامع غافل حوزه ی خلیج فارس و سایر ملل غافل از مسلمین.

تبیین دوم: تبیین مناسب ظالمان

مبتنی بر رهیافت سوره مبارکه بروج: بیان عاقبت اصحاب اخدود "کسانیکه مومنان را به جرم ایمان زنده زنده سوزاندند" و انتقام کشی خدا از آنان، به صهیونیست های جنایت پیشه انذار عمومی و علنی دهیم از عاقبت شومی که بر آنان مقدر کرده است خداوند در صورت عدم بازگشت از مسیر فساد.

به نظرم این انذار مناسب نهادهای فرهنگی بین المللی است-مانند رایزنان فرهنگی، بخش فرهنگی سفارتخانه ها، سازمان فرهنگ و ار تباطات اسلامی- ونهادهای فرهنگی وب پایه، مانند ارشاد و سازمان تبلیغات و شاید همین وبلاگ های جاری.

تبیین سوم: تبیین مناسب مجاهدان

این تبیین مناسب است برای مومنان به پا خواسته بر ظلم و جور که جلودار آن کشور و ملت عزیز ماست و در مراتب بعدی کشورها، ملت ها و گروه های پایبند به آرمان مقاوت و قیام علیه ظلم؛

این تبیین مبتنی است بر رهیافت سوره های مسد و تبت مبنی بر: "اراده ی قاطع خدا بر ناکامی و شکست ذلیلانه ابرقدرت ها و زرسالاران قدرت طلبی که می پندارند به پشتوانه مال دنیا و ساختار ها و آبروهای خود تنیده برای اداره امور می توانند در برابر اراده خدا ایستادگی کرده و غالب شوند."

در این دیدگاه مومنان قیام کرده بر ظلم، درخواستشان از خداوند اینست که ایشان نیز در این قضای حتمی خدا سهمی برند و توشه ای برگیرند برای خویش. در این نگاه مومنان با امید و اطمینان به وعده های خدا و اطمینان به نابودی ظلم و ظالم ولو بسیار زورمند و زرمند، با دلهایی مالامال از نشاط و تمنی در صف مبارزه مستحکم می ایستند و پیش میروند و خشنود هستند که قضای حتمی خدا بوسیله ی آنان محقق می شود.

مناسب این دیدگاه، بیان افول چشمگیر جبهه ظلم و اعتلای خیره کننده جبهه حق بر اثر ایمان، مجاهدت و صبر و استقامت است، آنچه که امروز در جهان واقع وجود دارد ولی ملت های مجاهد از آن بی خبرند. درصورت تبیین این دیدگاه امید در دل همه ی ملتها تناور شده و نابودی ظلم با شتابی بیشتر محقق خواهد شد.

تببیین چهارم: تبیین عبرت

این  تبیین بر رهیافت عبرت گیری از عوامل اصلی شکل گیری و قوام ظلم فراگیر معاصر ما-رژیم غاصب صهیونیست- است. عواملی همچون ساده اندیشی و ساده انگاری در مواجهه با دشمن، اعتماد به دشمن، عدم بینش کلان به مسایل مهم و سرگرم شدن به مسایل جزیی زندگی روزمره که سبب نزج خزنده و تثبیت رژیم غاصب شد(این موارد در ابتدای نزج رژیم غاصب از سوی نخبگان و مردم فلسطین روی داد). و دیگر مرعوب شدن در مقابل مظاهر قدرت و سبعیت پوشالی دشمن و روی آوردن به مذاکره به جای مقاومت و سرگرم شدن به حطام دنیا و شهوات پست انسانی (این موارد از سوی کشورهای اسلامی بعد از جنگ اعراب و اسرائیل غاصب و سران گروه های مقاومت فلسطینی روی داد).

این رویکرد برای همه جهان اسلام و برای ملت ما بویژه برای گروهی است که راه یافتن به اغراض به زعم خود حق را در مسیر یکسان با ظالمان ولو برای مدتی کوتاه-مثلا تکرار شعار آنان در روز قدس سال 88- دیدند، عاقبت نکبت بار کنار آمدن با ظالمان باید و ساده اندیشی و ساده لوحی در برابر ایشان باید بواقع جلوی چشمان ما باشد.

از نظر حقیر نیاز ویژه جامعه ما و حتی جهان اسلام در زمان حاضر رویکردهای سوم(رویکرد محاهدان) و چهارم(رویکرد عبرت آموز) است که متاسفانه از آنها کاملا غافلیم. امید که خوانندگان این نوشتار موجز و ناقص با این نظرگاه نیز آشنا و موارد نقص را متذکر شوند.

پروردگارا این مبلغ ناچیز و ناقص ما بود از درک روز قدس و توان اندک ما در تبیلغ آن که به امید پذیرش لطف و رحمت و رضایت تو نگاشته شد. رحمت واسعه ی خود را بر روح امام و معلم عزیز ما که چشمان ما را به جهان واقع گشود واصل فرما.

روز جهانی قدس سال 1391 ه.ش- یوم القدس العالمی، السنه 1423 ه.ق


نمایش باکس نظرات
بستن باکس نظرات
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز